![]() |
Pieter van Abshoven, raadslid Alphen aan den Rijn |
![]() |
|
|
Gezamenlijke commissievergadering 15 maart 2012 over de Máximabrug en de rondwegIn deze commissievergadering van Alphen aan den Rijn en Rijnwoude ging het over de definitieve plaatskeuze voor de Máximabrug. Groenlinks presenteerde toen een alternatief plan, waarbij geen rondwegen nodig zijn en dat hier te downloaden is: De Maximabrug als onderdeel van de rondweg is een onzalig plan, het is te duur, het vernielt een prachtige polder en het lost het echte probleem niet op. Wij presenteren vandaag een alternatief mobiliteitsplan dat toekomst vaster en goedkoper is. Het plan van GroenLinks omvat hetzelfde fietsplan, dat wethouder van Velzen heeft gelanceerd en omarmt de visie van het college op het Bospark. En het biedt echt een oplossing voor Koudekerk. We bespreken hier van een megalomaan plan waarbij we maar een klein deel van het dekkingsvoorstel krijgen te zien. De rest, en dan praten we over honderden miljoenen moeten we als gemeente zelf financieren. Wij komen op een jaarlijkse reservering van 5 miljoen gedurende 40 jaar? Voor dat bedrag zouden we ook …… Maar waarom vindt GroenLinks dit nu een onzalig plan? Uiteraard omdat met dit voorstel de Gnephoek onomkeerbaar wordt aangetast. Ook omdat er van de argumenten voor deze locatie van de Maxima brug - en de hier aan gekoppelde twee rondwegen – weinig is overgebleven. Toen dit plan voor een rondweg voor het eerst opkwam, waren de verwachtingen voor de toekomst heel anders dan nu. De uitgangspunten van toen zijn één voor één verdampt. We hebben te maken met een stagnerende bevolking. Daarmee zijn plannen voor woningbouw in het gebied vervallen. En dus ook noodzaak van een weg voor een woonwijk. Ook hebben we te maken met een dalende beroepsbevolking en een andere manier van werken, waardoor in de toekomst de mobiliteit in de spits lager zal zijn. Verder tonen nieuwe verkeerscijfers aan dat het vooral Alphens intern verkeer is dat voor drukte zorgt op de centrale noord-zuid as in Alphen. Het probleem van te veel Alphens intern verkeer kan je ook op andere manieren oplossen. zoals we gezien hebben toen geheel onvoorzien ging de Julianabrug voor een aantal maanden dicht. De wethouder moest toen meldden, dat hij verkeer kwijt was. Mensen kozen er zelfs in die wintermaanden voor om met de fiets het pontje te nemen naar de overkant, in plaats van met de auto om te rijden. Als er al een probleem kwam dan was dat eerder door de werkzaamheden bij de Ridderhof. GroenLinks vindt dit ook een onzalig plan, omdat de Maximabrug staat voor een veel grotere verkeersingreep. Nu ligt de beslissing over de Máximabrug voor. Maar het gaat om meer. Straks dus de kleine en grote rondweg. En als we alle wilde plannen bij elkaar leggen is er ook nog de omleiding bij Hazerswoude en de randweg bij Boskoop en Waddinxveen. Uiteindelijk is er dan een complete kortsluiting tussen A4 en A12, die nog meer verkeer aantrekt. In de beantwoording van de technische vragen wordt gesteld dat ook nog extra stimuleringsmaatregelen nodig zijn om het verkeer over of juist niet over de Máximabrug te leiden. Wat moeten we ons daarbij voorstellen: Iedere keer als je de brug overrijdt krijg je een stempeltje op een kaart, en een volle kaart is vijf Euro? Noem het gewoon dwangmaatregelen, want dat zijn het. Stimuleringsmaatregelen is Newspeak. Het verkeersprobleem in Koudekerk is het enige argument dat wij als een echt bestaand probleem onderkennen dat opgelost moet worden. Maar de voorgestelde locatie is hiervoor niet de meest geschikte locatie. Een meer westelijke locatie zou gunstiger zijn voor het vrachtverkeer en om ongewenst verkeer tegen te gaan. De bereikbaarheid die dit plan ons oplevert kost ons bovendien de Gnephoek en een bedrag van honderden miljoenen Euro's, die we niet hebben, en niet zullen krijgen. Voor GroenLinks reden om met een alternatief te komen: minder Alpens intern autoverkeer en daardoor een betere leefbaarheid langs de Bernhard, - Willem de Zwijger,- en Eisenhouwerlaan, voor veel lagere kosten en een Gnephoek die behouden blijft. Regelmatig hebben wij als fractie gevraagd om informatie over nut en noodzaak van de brug en van de rondwegen. Tot op heden bleef adequate informatie uit. Het GVVP moet vernieuwd worden, er wordt nog gewerkt aan een structuurvisie. Er komen nieuwe cijfers naar buiten over de verdeling van het verkeer in intern, extern en doorgaand verkeer. De verwachting over de groei van het verkeer worden omlaag bijgesteld, en dan wordt van deze raad nu verwacht dat ze een positieve beslissing nemen over een project dat honderden miljoenen moet gaan kosten. Op basis waarvan moet die beslissing genomen worden? Het lijkt wel of de lijfspreuk van dit college is: 'The proof of the pudding is in the eating.' Ofwel: Door hem aan te leggen, zullen we er vanzelf wel achter komen of het nodig was. Het staat in het collegeprogramma. En een wethouder moet zich houden aan de kaders door de raad gesteld. Dat weten we, maar een wethouder en coalitiepartijen kunnen zich daar niet achter verschuilen. Als zich veranderingen voordoen, als zich mogelijkheden aandienen, dan moet dat meegenomen worden. Dan moet gekeken worden of de oorspronkelijke uitgangspunten nog gelden zijn. Vorig jaar hoorde ik hier nog het argument dat alle plaatsen van vergelijkbare grootte een complete rondweg hebben. Ik heb eens gezocht naar plaatsen gelijk of groter dan Alphen. Delft kwam er dicht bij, tenminste als je de A4 ook als deel van de rondweg ziet. Zouden wij ook moeten doen! Op 19 januari stelde ik de volgende schriftelijke vragen aan de gemeente:Artikel 43 betreffende: De leegstand van kantoren in Alphen aan den Rijn.Geacht college, De laatste tijd zijn er verschillende artikelen in kranten verschenen over de leegstand van kantoren, naar aanleiding van de publicatie van twee rapporten: Van veel te veel. De markt voor Nederlands commercieel onroerend goed van DTZ Zadelhoff en Aanzet voor een kantorenstrategie voor Zuid-Holland van de Stec Groep in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Donderdag 13 januari 2011 ontvingen wij ook het bericht dat WonenCentraal de bouwaanvraag in deelgebied Park, Nieuwe Sloot heeft ingetrokken, vanwege ondermeer de economische crisis en de slechte markt voor verhuur van bedrijfsruimte. Daarom willen wij u de volgende vragen stellen.
Bijdrage aan het interpellatiedebat over de Lage Zijde op 16 november 2010 over het terugtrekken van de MAB als projectontwikkelaar
|